Pinnalla: trendikäs ja terveellinen buddha bowl

Buddha bowl on valloittanut Facebookin ja Instagramin kuvasyötteet trendikkäiden ruokailijoiden ansiosta ja moni ravintola onkin ottanut tämän monipuolisen ja terveellisen annoksen valikoimiinsa. Maukkaan buddha bowlin rakentaminen on makuasia, joten noutopöydästä itselleen mieluisan aterian kokoaminen on paitsi helppo toteuttaa, myös raaka-aineiltaan edullinen ratkaisu ruokatrendejä seuraavalle ravintolalle!

Perustana proteiini

Buddha bowl sisältää aina laadukkaan ja terveellisen proteiinin lähteen: kikherneitä, nyhtökauraa, paahdettua kananrintaa, naudanlihasuikaleita, kalaa tai mitä ikinä mieleen juolahtaakaan! Pääasia on, että proteiinivaihtoehdot ovat vähärasvaisia mutta täyttäviä.

Hiilihydraateista virtaa työpäivään

Toinen kulmakivi buddha bowlissa on sopiva määrä hiilihydraatteja. Riisi on aina varma valinta, mutta suomalaisten ruokakaapeissa yleistyvä couscous sopii erinomaisesti salaatteihin ja erityyppisiin kulhoihin. Myös kotimaiset juurekset, kuten porkkana tai nauris ovat paahdettuina ihanan pehmeitä ja makeita, tasapainottaen annoksen makukarttaa.

Hyvät rasvat ovat tärkeitä ruoansulatukselle ja aivoille

Hyvien rasvojen saannin buddha bowlissa varmistaa useimmiten avokado, joka sopii erinomaisesti niin lihan, kalan kuin kasvistenkin kanssa. Annoksen voi viimeistellä myös oliiviöljyllä, satay-kastikkeella tai omalla nimikkokastikkeella, jossa on runsaasti omega-3 -rasvahappoja.

Kasvisvalikoiman runsaus takaa onnistuneen makumatkan

Tuoreita kasviksia on buddha bowlissa lähes puolet koko annoksesta, eikä niiden suhteen ole käytännössä mitään rajoitteita. Punakaali, lehtikaali, babypinaatti ja muut vihreät ja rapean rouskuvat kasvikset sisältävät paljon kuituja ja vitamiineja, joten niiden valikoiman kannattaa olla kyllin laaja. Lisäksi tuoreita kasviksia ei tarvitse erikseen käsitellä, sillä ne sopivat syötäviksi sellaisenaan!